Ketolysekuren så langt

19.aug.2010 begynte jeg på ketolysekuren, og i dag, 20. sep. 2010 veier jeg 3,6 kg mindre. Med andre ord har jeg altså gått ned 3,6 kg på 1 måneds tid. Det er ikke så mye som jeg hadde håpet og forventet, men det er i alle fall en start. Har hatt en periode der det sto helt stille, og til og med gikk litt opp igjen, fordi jeg skeiet ut med vaffel og syltetøy. Fy, fy, fy.

Når det kommer til trening, har det blitt meget lite av det. De to første ukene trente jeg vel ca 5 ganger tilsammen på ellipsemaskinen vår. Etter det har det vært cirka null trening, bortsett fra at jeg gikk en lang tur forrige tirsdag med venninna mi. Det skal forresten bli vane, så vi går tur igjen i morgen kveld.

Når det kommer til andre grunner til at det går så sakte,
tar jeg gjerne i mot tips! Så langt har jeg fått disse tipsene:

- At jeg spiser for lite, og er i sparebluss.
- At man ikke burde spise så mye grønnsaker de første ukene.
- At man spise grønnsaker, ellers går det ikke.
- At man må trene hver dag.
- At trening egentlig ikke er nødvendig, men er lurt.
- Fun Light er ikke bra? (Det drikker jeg hveeeer eneste dag, i stedet for vann)
- At man bare skal spise når man er sulten. Hvor mange måltider er egentlig ideelt og hvor store?


Noen som kan gi meg noen tilbakemelding på hvilke av disse tipsene jeg bør gå etter?

3 kommentarer

Mina Marie

20.sep.2010 kl.11:34

At du spiser for lite skal du ikke tenke på på Ketolyse, du skal spise når du er sulten, til du er mett. Det er viktig å ikke spise så du blir stappmett, da setter ikke liplysen i gang (den prosessen som fjerner fettet). Samme kommentaren går til det siste tipset ditt på listen. Hvor mange, hvor mye osv må du ta som du kjenner selv. Igjen spis når du sulten, til du er mett.

Når det gjelder fun light tror jeg dette er forskjellig fra person til person, jeg drikker nesten bare fun light i vannet mitt og går ned uten problemer. Men drikker du NOK av det? I boken står det at man bør få i seg mellom 2-3 liter om dagen.

Grønnsaker står det også i boken at må til for at kroppen skal greie å gå i ketose og lipolyse, Torkil (forfatteren av boken) har påpekt dette flere ganger inne på lavkarbo forumet når folk har stått stille.

Trening skal du ta som du orker. Moderat en halvtimes tid om dagen står det i boken, men de første ukene er det viktig å høre på kroppen. Er den sliten skal du ikke presse deg selv. Det er nemlig en veldig tøff prosess for kroppen å gå over i ketose og krever mye av den.

Se over om du spiser nok fett, jeg stod stille kjempe lenge fordi jeg var litt redd for fettet, med en gang jeg økte dette inntaket sammen med grønnsaker løsnet det! Om du tar CLA eller liknende må du slutte med det, det skal jo fjerne det fettet du får i deg. (Jeg stod stille i 4 uker pga dette).

Ellers kan jeg tipse deg om at tab xtra eller cola zero er bedre enn pepsi amx og cola light, de to sistnevnte påvirker nemlig blodsukkeret på samme måte som vanlig brus!

Kommer ikke på noe mer på stående fot, men skal nok greie å kommentere en gang til om jeg kommer på noe lurt :)

Mina Marie

20.sep.2010 kl.11:59

I forhold til vann pleier jeg å ha en 0,7 liters flaske med meg hele tiden. Når jeg har drukket tre sånne i løpet av den dag vet jeg at jeg har fått i meg nok. Noen hardcore lavkarbere sier at du ikke kan bruke suketter fordi disse inneholder malitol som omdannes til sukker i kroppen (alle sånne kjemiske saker som ender på 'tol' gjør det, er derfor man ofte reagerer på det om man får for mye av sukkeralkoholene). Men jeg bruker det allikevel og det er ingen hindring for meg. Av fruktte osv er det bl.a. malitol i noen av Lipton sine. Men om du drikker sånne som er kjøpt i løsvekt går det helt fint.

Ikke noe problem, vet hvor frustrerende det er å sitte der og ikke skjønne hva man gjør feil når man følger alle instruksjoner.

gymsokkbaby

20.sep.2010 kl.16:50

Jeg er ikke helt enig med førstemann her, har sett at flere erfarer at ved å øke energiinntaket per måltid (altså, ikke spis flere måltider, men mer energitett mat) går de ned etter å ha truffet et vektplatå. Jeg snakker ikke om å kjøre full pinne, men det er et tips. Jeg går ikke særlig ned i vekt når jeg spiser for lite, men det er jo høyst individuelt da. Så jeg sier ikke at det nødvendigvis er derfor du har stoppet litt opp. Alle har før eller siden et vektplatå eller flere, men mer fett kan være løsningen og da vil du også automatisk øke i kalorier ;)

Jeg drikker ikke fun light fordi jeg egentlig ikke tåler søtningsmiddel, jeg får vondt i magen rett og slett, hehe ;)

Skriv en ny kommentar

hits